seranast
2014-01-05, 12:41:27
Institutul Britanic de Film a editat in vara lui 2008, pe DVD, trei capodopere cinematografice: My Childhood (1972), My Ain Folk (1973) si My Home Way (1978), sub genericul “Bill Douglas Trilogy”. Era un dublu omagiu adus atit unui regizor, al carui geniu avea sa marcheze profund arta filmului, Bill Douglas, caci despre el este vorba, cit si unui tinar actor, neprofesionist, Stephen Archibald, poate unul dintre cei mai mari, din toate timpurile, pe care i-a dat pamintul britanic. Trilogia ne spune povestea iesirii din copilarie si adolescenta a tinarului Jamie, in fond, Bill Douglas insusi. Cinefil impatimit, regizorul ne propune un discurs cinematografic epurat de extaze melancolice si lirisme “bine simtite”. Admirator al regizorilor Dreyer, Bergman și Bresson autorul exerseaza o poetica a imaginii austera, cu planuri lungi si economie formală, care exclude orice sentimentalism. Am putea califica acest triptic un spectacol al cruzimii, in sens artaudian sau o punere in discutie a realitatii prin chiar jocul personajelor si a utilizarii mijloacelor nonverbale, in sens brechtian. Bill Douglas nu filmeaza amintiri din copilaria si adolescenta sa, ci un mod eliptic in care memoria reproduce si aglutineaza imagini cu amintiri contradictorii, poate inventate sau repetitive ca in visele din care tocmai ne trezim sau cele care devin cosmaruri. Douglas filmeaza cu aceiasi precizie momentele cele mai dramatice din copilaria sa - traumatisme fondatoare si detaliile nesemnificative destinate de obicei uitarii. Evocarea copilariei sale trece printr-un uimitor proces de stilizare care nu are nimic de-a face cu realismul documentarului cinematografic. Cinefil el isusi, pentru a evada din mizera sa realitate, visa in salile de cinematograf, absorbit pina la emotia cea mai profunda de imaginile color ale filmelor care i-au marcat copilarie. Antologica este scena color, de citeva secunde, din filmul Lassie, in contrast cu alb-negrul intregii Trilogii in care autorul